Cruise 2011: cities

door Anna

Pas vertelde ik over de cruise die ik deze vakantie ga maken, nu wil ik jullie wat vertellen over de steden die ik ga bezoeken. Deze plaatsen zijn namelijk niet heel erg bekend en ik vond het leuk om ook met jullie te delen wat er zoal te doen is.

Amsterdam

Ik vertrek dit jaar vanuit Amsterdam, dit betekend dat we niet hoeven te vliegen naar een haven. Dit scheelt enorm in tijd en zal ik minder moe zijn door de reis. Meestal vlieg je namelijk vroeg en ik word altijd enorm moe van zo lang wachten en wakker zijn. Bij ons hier in Arnhem zijn alle wegen opgebroken, en daarom wilden we een nacht eerder in Amsterdam zijn. Ook reizen we met het openbaar vervoer, en als er een storing is met de treinen zouden we al snel in de stress komen te zitten ;)

Dan de cruise zelf. We vertrekken ’s avonds vanuit Amsterdam en zitten de tweede dag op zee. Dat is meestal wel prettig, kan je het schip verkennen, je weg zoeken en lekker op het dek niks doen. Dat is pas vakantie!

La Rochelle

De eerste stad waar we aanleggen is La Rochelle (1). Dit is een Franse havenplaats aan de westkust van Frankrijk. Je ziet hier vooral veel kleine bootjes en straatjes met oude huizen. La Rochelle schijnt ook een echte studentenstad te zijn dus het moet hier wel enigszins ‘hip’ zijn! Ook is er een markthal waar plaatselijke producten worden verkocht.

Bilbao

We varen ’s nachts verder en komen de volgende ochtend aan in Bilbao (2). Bilbao ligt in het noorden van Spanje. Bilbao kent verschillende musea en bekende bezienswaardigheden. Ook in Bilbao bevindt zich een overdekte markt, de Mercado de la Ribera. Dit is de grootste overdekte markt van Spanje. Op de Gran Via en de Casco Viejo vind je de grote winkels en daar zal ik ook zeker naartoe gaan!

La Coruña

De volgende dag varen we naar La Coruña (3). Deze stad ligt dichtbij de bekende pelgrimsplaats Santiago de Compostella. Coruña is net als Bilbao een Spaanse havenstad, en ook hier zal ik vooral shoppen. Coruña is de thuisbasis van Inditex, waar de bekende Spaanse ketens  Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Often en Oysho onder vallen.

Cherbourg

De dag na La Coruña varen we weer een dag op zee, de dag daarna komen we aan in Cherbourg (4) (Frankrijk). Cherbourg is de eerste stopplaats geweest van de Titanic. Dit is een typisch Frans plaatsje. Verder kon ik niet heel veel informatie vinden over Cherbourg, dus we laten ons verrassen!

Southampton

De laatste stad die we bezoeken is Southampton (5) in Engeland. De Titanic (zoals ik net ook al vertelde) vertrok vanuit Southampton. Oxford street is een straat in Southampton met verschillende winkels en pubs. Een paar straten verder vind je de Primark, die hopelijk minder druk is als hier in Nederland.

Hebben jullie al eens een van deze steden bezocht en wat vond je ervan? Welke stad/steden ga jij deze zomer bezoeken?

